Mina gymnasietankar

2013-12-04 ♥ 13:57:00
Tänkte skriva om mina gymnasietankar som ändras nästan varje dag..
 
Jag har nästan helt besämt mig för att iallafall börja på mimershus, känns så onödigt att börja i stan när det tar 3 min till mimerhus med buss och jag har ju varit och hälsat på och det verkar vara en bra skola ! 
Ibörjan var jag nästan helt bestämd att jag skulle gå inne i stan, men hittade ingen skola jag riktigt blev fast i och sedan tror jag att jag kommer tröttna på att sitta på en buss varje morgon ner till göteborg.. Men det är ju såå svårt att säga nu, men nästan säker iallafall.
 
Vad vill jag gå för linje då ? Det är där mitt stora problem är jag har alltid varit helt bestämd att jag skall gå ekonomi men när jag va på öppet hus så fick jag upp ögonen mer för samhäll, trodde inte alls det var min grej just för det känns som det inte är någon "seriös" linje men dom som berätta om det fick mig att nästan börja inse att det kanske var samhäll jag skulle gå.. Så nu är jag hur osäker som helst, får panik när någon frågar mig - Vilken linje eller skola ska du gå på ? Känns så tidigt att behöva välja min framtid just nu, 
Mitt drömyrke har väldigt länge varit mäklare och det är något jag verkligen vill men aa vi får se...
Som sagt så vet jag inte riktigt vad jag vill gå mycket tankar är det iallafall.
 
Kanske är det någon som kan ge mig tips och sånt om skolor,linjer och vad jag ska tänka på ? 
Eller finns det någon mer än mig som är super stressad inför att välja gymnasie..

Kommentarer
Postat av: Helen

Jag går samhäll på mimers och jag skulle råda dig att verkligen kolla på en skola i Göteborg. Mimers är bra men lärarna på de flesta programmen säger saker på öppet hus och sen är det inte riktigt. Det gäller både samhäll och ekonomi. Sedan är det inte direkt studiemotiverade elever som går här. Ska inte skrämma dig men försök att kolla på en annan skola, jag ångrar att jag inte hade ögon öppna för andra skolor :)
Kram på dig! Skriv på Facebook om du undrar något så kan jag kanske svara!

2013-12-04 ♥ 14:03:30
Postat av: Anonym

Samhäll är inte på något sätt en oseriös linje. :) Den ger dig en bred "utbildning" och du kan nästan bli vad som helst. Många ångrar att dem valt ekonomi å byter till samhäll. Det är ju hur du är som person oxå, vissa passar med ekonomi. Men jag hissar samhäll. Katrinelund är en grym skola för den som elitsatsar på en sport tex.
Tips på andra skolor som verkar bra: Donner, kitas, Bernadotte.

2013-12-04 ♥ 14:53:55
Postat av: Louise

Gå på magkänslan Emma! Mäklare kan du bli oavsett om du väljer samhäll eller ekonomi! Det som är bra med stora skolor med många linjer som Mimers är att du i tvåan kan välja individuella val som sträcker sig över andra linjer. Dvs att om du går samhäll men skulle vilka läsa någon juridikkurs eller ekonomikurs, så kan du välja in det! Eller om du går ekonomi och vill läsa någon kurs som dom läser i samhäll, då kan du välja in det! Få ingen panik, du behöver ha bestämt dig i maj, och det är långt dit! Och om det ändå skulle skita sig och du ångrar dig mitt i sommaren kan du alltid få hjälp att göra ett sent omval. Så lovar att allt kommer reda ut sig! Ett tips är att bara känna efter vad som känns mest tillfredsställande - att gå på ekonomi eller samhäll! Om det känns bra för dig så vet du att det är rätt. Gymnasiet innebär många möjligheter, fler än vad du tror! och sålänge du väljer en högskoleutbildning begränsas du inte! Kram!!

2013-12-04 ♥ 15:31:34
Postat av: Anonym

Tycker att du ska välja stan! Hade jag kunnat byta så skulle jag det!

2013-12-04 ♥ 16:13:04
Postat av: Ida

Känner många som går samhäll på mimers och de säger att de inte är så seriösa, men skolan är bra oså har dom sagt. Men jag tycker verkligen du ska kolla lite till i stan, då de finns många jätte bra skolor med lite mer studiemotiverade elever och lärare. Jag skulle kollat Kitas, Mikael Elias, Sam skolan och Donner. Hoppas du blir nöjd med ditt val annars går det alltid att ändra på nått sätt! :)

2013-12-04 ♥ 17:43:21
Postat av: Anna

Bästa tipset är heltklart att kolla runt och vara öppen för många skolor! Att välja att gå i skolan i stan är det bästa beslut jag tagit. Trodde jag skulle tröttna på att pendla men det går massa bra bussar så det är riktigt smidigt!

2013-12-04 ♥ 17:55:42
Postat av: Anonym

Välj inte mimers, sämsta skolan . var också på öppet hus o de verkade skit bra men sen är de inte alls så när man kommer dit. De är värt att lägga extra tid på att åka in till gbg om man trivs i sin skola, har bra lärare osv!!

2013-12-04 ♥ 20:33:28
Postat av: Anonym

Jag går på mimers och går samhäll! Jag tycker det är hur bra som helst! Mina lärare visar jätte stort engamang och min klass jobbar jätte effektivt på lektionerna! För oss 97:or är det dock väldigt dåliga klasser min klass är profilklass och är väldigt bra men den andra blev lite, dålig! Men jag rekommenderar verkligen mimers det är en bra skola och på denna terminen har vi haft 7 prov så dom som kallar den oseriös har fel. Annars skulle jag rekommendera Sam skolan

2013-12-04 ♥ 20:46:16
Postat av: Lisabeth

Gymnasium är väldigt svårt att välja men jag brukar säga det att gymnasium är det du gör det till! väljer du samhäll kna du välja till kurser som du skulle gått i ekonomi, går du ekonomi kan du välja till kurser du skulle haft i samhäll!
Jag går på mimers och är riktigt nöjd! Alla lärare kanske inte är de bästa men de flesta är genom goa och bryr sig om eleverna!
Det viktigaste med att välja linje är att du väljer något som du är intresserad av för då kommer du oftast i en klass som du trivs i för att du har samma intressen som de andra i din klass!:)

2013-12-04 ♥ 21:55:22
URL: http://lisabethelsie.blogg.se
Postat av: Alice

Åh, jag förstår verkligen hur du känner! Jag velade jättemycket mellan mimers & en skola inne i stan, hade i princip bestämt mig att gå Mimers men så hittade jag Hermods & bestämde mig efter att ha läst deras broschyr att jag ville gå där. Ångrar mig inte en sekund & jag tycker helt klart det är värt att åka buss! Vad jag har hört från dem som går Mimers samhäll är att det är askassa lärare & inte studiemotiverade elever. Om du vill lära dig så mycket som möjligt och gå samhäll (som tyvärr klassas som en "oseriös" linje trots att den är väldigt bra och get en stadig grund) så borde du välja en studiemotiverad skola, tex Mikael Elias eller Sigrid Rudebäcks. Väljer du Mimers samhäll får du vara beredd på att du kanske får ett gäng jobbiga tråkiga lärare och samma typ av klass som på Munkegärde, men utan de allra smartaste och med fler sk. skolkers. Jag tror att dem som är nöjda med Mimers inte riktigt vet vad dem missar. Trivs du inte med att pendla till stan sen så går det väldigt lätt att byta till Mimers sen!

Tänk igenom ditt val noga, men stressa inte över det gumman! För det löser sig alltid i slutändan. Jobba järnet för höga betyg nu i nian så att du kan känna dig lugn med att du kommer in överallt & att du sätts först i kön om du nu vill byta sen. Tänk på att det som sägs på öppet hur inte alltid stämmer bra överens med hur det faktiskt är, så se till att besöka skolorna under skoltid (maila och fråga om du får komma och besöka skolan så brukar de flesta skolorna ordna det åt dig) för då får du se hur det verkligen år under lektionerna, vilka typer av elever som går där oså!

Lång kommentar, haha, men nu har jag fått sagt det jag ville iaf! :D

2013-12-05 ♥ 07:37:42
URL: http://classicalpony.blogg.se
Postat av: Nathalie

Hej Emma! Ska också välja gymnasium nu och håller verkligen med om att det är stressigt och jätte svårt att välja. Jag själv ska söka till seglingsgymnasiet på Öckerö. Om jag kommer in där så har jag och mina föräldrar tillsammans beslutat att jag kommer flytta ut dit eftersom att det kommer ta ca 4 timmar per dag att pendla ut dit och hem. Skolan seglar ju som sagt med fartyget Gunilla som du kanske hört om?:) varje årskurs och inriktining seglar en gång per år^^ om man säger så och då seglar man i ca 3 månader över hela jorden, bland annat i Medelhavet, Sydafrika, Västindien, Atlanten och Miami. Självklart kommer detta kännas jobbigt, för det första att bo själv utan mamma och pappa på en ö 2 timmar hemifrån men också att segla 3 månader utan att träffa dem. Jag har tänkt mycket på detta och tycker det är jobbigt som fan..att lämna alla kompisar i stan o.s.v
Men eftersom att det verkligen är detta jag vill göra, detta jag brinner för så är det helt klart värt det. Vännerna kan jag träffa på helger lika så familjen! Samtidigt att få uppleva världen med skolan, helt sjukt!
Oj nu har jag skrivit jätte långt,men det jag vill komma fram till är att jag tycker att du ska välja ett gymnasium som du själv har en bra magkänsla för, och kolla så du har flera skolor som alternativ att välja på. Jag själv har andra val så som Bernadotte, Sam, Mikael Elias, och hemods! Du kan ju alltid kika in på seglingsgymnasiet hemsida och läsa om skolan, kolla bilder från alla resor o.s.v
Nu ska jag inte skriva mer och hoppas inte jag har förvirrat dig massor nu, kram på dig Emma<3<3

2013-12-05 ♥ 07:58:41
Postat av: Alice

JAG FÅR PANIIIIIIIIKKKKK, vi är två. Tur att jag också kan ta del av alla kloka kommentarer <333333333<3333<3<333

2013-12-05 ♥ 09:46:39
URL: http://alicepaholm.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej Emma jag ska också välja gymnasium och tänkte då på mimers så jag bestämde mig för att följa med en elev i samhäll. Jag kan ju bara säga min uppfattning mimers och det är att man känner väldigt många som går där från min skola i Ale. Själva lärarna var väldigt mesiga i den klassen jag var i och kunde därför inte säga till om någon störde men det är väl inte så i alla klasser att lärarna beter sig så. Jag tycker personilgt att du inte ska välja mimers för det är inte så seriöst som du verkar vilja ha det. Bästa ekonomi skolorna i Gbg är Donner, Mikael Elias, Sam osv lycka till med valet!

2013-12-05 ♥ 10:49:36
Postat av: Elin

Jag tycker att du ska kolla på Donner och Mikael Elias för dom har suveräna ekonomi program! Och Ingrid Segerstedt samhälls program är väldigt väldigt bra! Jag trodde jag skulle tröttna på att åka in till stan varje dag men de är det verkligen inte, det tar typ 25 minuter med buss och dom minuterna är underbara för man får liksom en stund att slappna av varje dag som man kanske inte kan ta tid till annars.. :)

2013-12-05 ♥ 14:10:42
Postat av: Anonym

Jag håller med elin, det är jätteskönt med att åka buss/tåg i 25-30minuter, man kan slappna av, sova eller plugga lite extra till provet som man ska ha. Göteborg finns det massor av skolor som är bra, mikael elias har jag hört är jättebra samt donner!
Sen tycker jag att du ska välja ekonomi, för om du inte trivs så går det att byta om du gör det innan en viss tid. Och man kommer oftast in på den, så jag tycker du ska välja någon av Göteborgs skolor, det är värt att åka buss längre! Mimers känns som en större och bredare variant av allt möjligt vilket inte blir lika seriöst, bättre med mindre skolor som bara har några linjer då det blir mer ''personligt'' och lärare vet vad alla vill!! :) :)

2013-12-07 ♥ 17:47:02
Postat av: Anonym

Kan bara säga till de som funderar på att söka till kitas i Göteborg, GÖR DET INTE. Skolan är så full av skit, går själv just nu andra året på teknikprogrammet på kitas, kommer att byta till en annan skola snart, men om du söker så får du vara beredd på lärarbyten utan dess like, lärare utan behörighet, en rektor som också är studievägledare och kemi och biologilärare, små klassrum stora klasser, korta dagar = mycket plugg hemma, inte "enkelt" att få bra betyg längre som det var för några år sedan. En familj som driver skiten

2014-11-26 ♥ 14:17:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hej ! Jag Heter Emma Strand och bor lite utanför göteborg. Jag är 16 år och går alltså mitt sista år på högstadiet. Det ni kommer få läsa om i bloggen är mitt liv, outfit,shopping. min foderponny Amber, träning och mycket mer ! Hoppas du gillar det och stannar.